בדרך להחזרת כוחה של ארה"ב, טראמפ דווקא "סופר" את אירופה

    שלמה ריזל No Comments on בדרך להחזרת כוחה של ארה"ב, טראמפ דווקא "סופר" את אירופה

    בניגוד למה שאפשר לחשוב מהכותרות אותם מנפיק נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ השכם והערב, הנשיא הקשוח מאד מתחשב בדעת מעצמות אירופה ואפילו מנסה לשכנע את אזרחי איראן שהוא לא האויב שלהם | פרשנות (מדיני)

    נשיא ארה"ב דונלד טראמפ צילום: גיל יערי, פלאש 90
    21:20
    02.05.24
    פנחס בן זיו No Comments on מפגיני שמאל באו לעורר פרובוקציות וגורשו בריקודים

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    אחרי שהצליח לעשות את הכמעט בלתי יאמן והביא את צפון קוריאה לשולחן המו"מ עם ארה"ב, ביקש נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, להראות לעולם שהוא מסוגל לפצח עוד זירה קשה: איראן.

    ביום שני השבוע הציע טראמפ לאיראנים להיפגש מידית למשא ומתן על תכניתם הגרעינית ללא תנאים מקדימים. אבל האיראנים הערמומיים, שיכולותיהם לנווט את מדינתם מכל הבחינות, גדולה בהרבה משל הצפון קוריאנים, מסרבים בתוקף.

    התגובות האיראניות להצעת טראמפ היו נחרצות, אפילו בוטות. מפקד משמרות המהפכה האיראנית עלי ג'עפרי אמר כי "טראמפ הוא פוליטיקאי חובבן" והוסיף "אדון טראמפ! איראן אינה צפון קוריאה והיא לא תיענה להצעה שלך לקיום פגישה. גם נשיאים אמריקנים שיכהנו אחריך לא יזכו לראות את זה קורה".

    לדברים האלו, קדם ציוץ של שר החוץ האיראני "המתון" מוחמד ג'וואד זריף, שאמר לטראמפ "כדאי לך לנסות לכבד את האיראנים ולעמוד בהתחייבויות בינלאומיות, במקום לאיים ולהטיל סנקציות – משום שהן לא יעבדו".

    אבל טראמפ, במסגרת החזרת אמריקה לגדולתה היה חייב לומר את המילה האחרונה גם כאן. בעצרת בחירות שנערכה אמש בטמפה שבפלורידה (לקראת "בחירות האצבע" החשובות מאוד), הוא תקף את עסקת הגרעין של קודמו בתפקיד, אובמה, אותה ביטל וקרא לה "איומה וחד-צדדית". טראמפ גם הוסיף כי מדובר ב"מופע אימים" ואמר כי "אני מקווה שזה יעבוד טוב עם איראן, יש להם הרבה קושי כרגע. בסופו של דבר יש לי תחושה שהם ידברו איתנו די בקרוב. וגם אם לא, זה בסדר".

    שתי הערות חשובות בשולי הידיעה הזו: הראשונה, בעקבות הסנקציות שהטיל – איראן נמצאת במצב כלכלי קטסטרופלי וטראמפ מנסה להראות לציבור האיראני שהוא לא אויבו, כיוון שהוא מנסה להביא את השלטון הפונדמנטליסטי שלו לשולחן המשא ומתן. לזה התכוון טראמפ כשאמר "יש להם הרבה קושי כרגע".

    השניה, טראמפ מראה לעולם שהוא מנסה להתנהג עם איראן בדרכים דיפלומטיות, ולא משנה מה תהיה תשובתם הוא ירוויח. אם יסכימו – הוא ינסה לפרק אותם מהתכנית הגרעינית בדרכי שלו, אבל הפעם בצורה שגם העולם ירוויח ממנה, ולא רק האיראנים כפי שהדבר בא לידי ביטוי בהסכם האיום שרקחו אובמה והאירופים. אם יסרבו, אם וכאשר ארה"ב או גורמים הנתמכים בה יכנסו לעימות צבאי עם איראן סביב תוכניתה הגרעינית – טראמפ תמיד יוכל להראות שהוא הזהיר מראש וניסה לעבוד גם בדרכים דיפלומטיות.



    0 תגובות